Martijn van Geel en Johan Booster, plantenkwekerij in Phalaenopsis

Van Geel Chrysanten en OrchideeĆ«n heeft bij de bedrijfsvoering toekomstbestendig, flexibel en werken met blije mensen hoog in het vaandel staan. Hun slogan is ā€˜simply betterā€™.

  • 5 ha orchideeĆ«n
  • 5 ha chrysanten
  • 60 medewerkers
  • energieproductie met 4 wkkā€™s, 2 ketels en 2.300 zonnepanelen

Werken met blije mensen

Toekomstbestendig, flexibel en werken met blije mensen. Het ƩƩn kan niet zonder het ander, zegt Martijn van Geel. Bij Van Geel Chrysanten en Orchideeƫn in het Drentse Erica gaat dat hand in hand met een duurzame bedrijfsvoering.

Bij Van Geel Chrysanten en Orchideeƫn houden ze van blije mensen. Niet alleen blij personeel, maar ook tevreden klanten. Zo lang dat het geval is, krijg je de revenuen later weer dubbel en dwars van terug, zegt Martijn van Geel, die samen met zijn zwager Johan Booster het kweekbedrijf van chrysanten en orchideeƫn runt.

Een voorbeeld is dat zij in hun bedrijf ervoor kiezen om meer te investeren in mensen dan in mechanisatie en automatisering. Automatisering levert bij andere bedrijven efficiency op, maar geen flexibiliteit. ā€œWij leiden onze mensen op. Met hun specifieke kennis kunnen we snel schakelen en klanten optimaal bedienen. Zo vangen we pieken en dalen op in productie, snelheid van leveren, leveringen half fabricaat of eindproduct. Het levert tevreden klanten op.ā€

Tevreden klanten krijgt het bedrijf ook door het leveren van kwalitatief goede bloemen en planten. Van Geel vertelt met trots dat zijn bedrijf de best houdbare orchideeĆ«n produceert onder de 44 leveranciers bij FloraHolland. Bij onafhankelijke houdbaarheidsproeven van deze organisatie blijkt dat de orchideeĆ«n van zijn bedrijf de minste knopuitval hebben. ā€œDit geeft aan dat we een zeer goede stabiele kwaliteit maken over een langere periode. En nog trotser zijn we dat we dit hebben gehaald zonder toepassing van chemie en ethyleen-blokkers. We gebruiken al bijna twee jaar helemaal niets meer, tenzij de klant om ethyleenblokker vraagt. Dit gaat verder dan alle certificaten die we allemaal op ons product hebben.ā€

Van Geel denkt dat hij het bedrijf goed op de rails heeft staan. Zeven jaar geleden namen de twee ondernemers het bedrijf over van de vader van Martijn van Geel. Op dat moment teelde het bedrijf op 5 hectare chrysanten-snijbloemen en op 2,2 hectare orchideeƫn. Deze teelten passen goed bij elkaar wat betreft energie, hergebruik van water en risicospreiding.

Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot 10 hectare, waarvan de helft orchideeĆ«n. Bij de chrysanten werd geĆÆnvesteerd in meer licht, hetgeen meer kwaliteit opleverde maar ook meer flexibiliteit. Daarnaast is een eigen stekafdeling opgericht waar de stekken wordt gestoken door mensen met een handicap of met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Bij de orchideeĆ«n werd geĆÆnvesteerd in een dure nieuwe koeling. De financiering kwam rond, ondanks dat dit erg lastig was. ā€œWe zijn creatief en innovatief geweest om het voor elkaar te krijgenā€, zegt Van Geel. ā€œWe zijn meer marktgericht gaan produceren door meer te produceren in de winter en minder in de zomer als de markt slecht is. Ook leveren we nu half fabricaat aan collega-kwekers in binnen- en buitenland. ā€

Samenwerking met ketenpartners is voor het bedrijf ook een belangrijk gegeven. ā€œMet een aantal klanten werken we nauw samen om beter te kunnen verkopen. Met onze grootste klant, OZ Planten, is een soort huismerk ontwikkeld. Wij geven hen geen korting, maar steken geld in verbetering van ons product. Dat leveren we als een product met hun gegevens en hun uitstraling. Dit artikel leveren we alleen bij OZ en zij kunnen het alleen bij ons bestellen. Bij een andere klanten hebben we de keten korter kunnen maken. Dat leverde een goedkoper en verser product op. Het heeft geleid tot een mooie groei.ā€

Van Geel probeert in te spelen op trends, eisen en marktontwikkelingen. ā€œWe doen dat graag op een simpele manier. Wij proberen de lijnen kort te houden en elke dag te verbeteren. Daarbij houden we dagelijks onze slogan in gedachten: ā€˜simply betterā€™.