Elke Melk

Matthijs Baan, melkveehouder in Molenaarsgraaf (ZH)

• 115 melkkoeien
• 70 hectare
• directe afzet bij Albert Heijn
• agrarische kinderopvang

Elke melkkoe haar eigen fles

Vers, puur en traceerbaar. Dat zijn ElkeMelk de kernwoorden in de marktstrategie van melkveehouder Matthijs Baan. De melk van elke koe wordt apart getest, gepasteuriseerd en in de fles gedaan.

Sinds begin vorig jaar komt een deel van de melk van de ruim honderd koeien van Matthijs Baan niet meer bij elkaar in de tank, maar wordt de melk van elke koe apart getest, gepasteuriseerd en in de fles gedaan. De flessen staan onder het merk ElkeMelk in de schappen van Albert Heijn.

Hij geeft een voorbeeld. “Neem deze fles. Op het etiket staat: Floortje 30 met de dag en tijdstip van de melkbeurt. Ook de gehalten vet, eiwit en lactose zijn in kruisjes aangegeven. Op onze website kan de koper Floortje 30 opzoeken. Ze staat tussen de andere koeien in ons smoelenboek. Daar staat veel meer informatie over Floortje. Op deze manier geef ik mijn consumenten naast een speciale smaak ook een unieke beleving. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

De directe afzet van het bedrijf in Molenaarsgraaf (Z.-H.) neemt snel toe. Inmiddels staan de flessen van Baan in 800 winkels van het supermarktconcern. Ook heeft de ondernemer een aantal andere bedrijven als klant, zoals koffiebars. Omgerekend op jaarbasis gaat op dit moment 30% van de melkstroom van 1 miljoen liter weg met het etiket ElkeMelk. De melkveehouder is optimistisch. Eind van dit jaar zit hij op 100% directe afzet. “Ik ben ervan overtuigd dat we dat gaan halen.”

Uniek concept
Het concept is wereldwijd uniek. “Maar ik heb dit niet alleen gedaan. Drie jaar geleden heb ik het concept bedacht en vervolgens met technologiebedrijf Top B.V. verder ontwikkeld. Ook onze melkrobotleverancier DeLaval en zuivelonderneming Vreugdenhil hebben meegewerkt. En onze medewerkers niet te vergeten. Zonder deze samenwerking was het met ElkeMelk niet gelukt.”

Hij is er een andere boer door geworden. “Ik ben nu een trotse ondernemer. Mijn koeien waren anoniem, hun melk stroomde de tank in en werd vervolgens gemengd met de melk van collega’s. Nu zie ik de melk van mijn eigen koeien bij naam in de schappen staan. Mijn koeien hebben een eigen gezicht gekregen. En ik ook.”

De kernwoorden in het verhaal van ElkeMelk zijn: vers, puur, transparant en traceerbaar. Vers omdat de melk nog warm wordt gepasteuriseerd direct na het melken en binnen 10 minuten in de fles gaat. De microbiologische kwaliteit is daarom beter. Puur omdat de melk niet wordt gemengd met die van andere koeien en bedrijven. “Transparant omdat we laten zien hoe het werkt op de boerderij. En traceerbaar vanwege het individuele etiket op de fles.”

Speciale wensen
Er zijn mogelijkheden ontstaan om aan speciale wensen van afnemers te voldoen. “Aan een barista in Amsterdam leveren we bijvoorbeeld zoete, niet-romige melk die een perfecte match vormt met de koffiebonen die hij gebruikt.” Baan is ook van plan om melk met hoge voedingswaarden te leveren aan ziekenhuizen.

Volgens Baan is er op langere termijn meer ruimte in markt voor zijn vorm van afzet. “Zodra duidelijk is dat wij 100% van onze melkproductie onder het merk ElkeMelk kunnen verkopen, ga ik op zoek naar melkveehouders die ons concept omarmen. Wellicht in de vorm van een De vader van Baan heeft onder de naam Opa Bas een boek geschreven over het leven van Elke 5, een van de koeien uit de veestapel, en voorzien van vijftig schilderingen. “Het boek legt uit hoe het allemaal werkt op een modern melkveebedrijf. Een mooie vorm van publieksvoorlichting. Het wordt goed verkocht.”