Kuijpers Kip

Marcel, Jan, Cor en Joris Kuijpers, pluimveehouders in Stevensbeek (NB) en Grubbenvorst (L)

• 85.000 vleeskuikenouderdieren
• 250.000 vleeskuikenplaatsen
• Vleesverkoop onder het merk De Kloeke Kip

Lekker eten voor iedereen

Lekker eten produceren voor iedereen. Dat doet de familie Kuijpers op hun vleeskuikenbedrijf via een innovatief systeem: het korte-ketenprincipe. “Wij willen betaalbaar en duurzaam kip produceren voor iedereen”, zegt Marcel Kuijpers.

Durven dromen en doordouwen. Dat heeft de familie Kuijpers de afgelopen jaren gedaan. Het was niet altijd makkelijk, maar na veel brainstormen, eindeloze overleggen en vijftien jaar touwtrekken om de benodigde vergunningen ging eind 2018 de schop de grond in voor het Nieuw Gemengd Bedrijf in Grubbenvorst (L). Kuijpers Kip is hier een belangrijk onderdeel van. In mei 2019 werden de eerste kuikens geboren in de nieuwe stal.

Een rotsvast vertrouwen in hun eigen idee en de onvoorwaardelijke steun van elkaar was onontbeerlijk. “Anders was het niet te doen”, zegt Kuijpers. “Pas afgelopen jaar kon ik er voor het eerst echt trots op zijn, toen we een symposium organiseerden voor 400 genodigden. Dat was het eerste feestje dat we gevierd hebben na het verkrijgen van de vergunningen. Dat er daarna waardering vanuit de gemeenschap kwam in de vorm van de Ondernemersprijs 2019 van Horst aan de Maas hielp ook.”

Het zoeken naar innovatie kregen de broers Marcel, Cor en Paul met de paplepel ingegoten. Vader Jan was in 1956 de eerste die in de regio met vleespluimvee startte. In 1985 namen de drie broers het roer op het ouderlijk bedrijf over. Later stapte Paul eruit en kwamen Jan en Joris, zonen van Cor erin.

Eind jaren negentig begint het te schuren. “Het stuitte ons tegen de borst dat we na afleveren van de vleeskuikens niets meer hoorden. De dieren gingen in grote vrachtwagens weg en dat was het dan. Er was geen enkele betrokkenheid met de rest van de keten. Toen zijn we gaan nadenken en hebben de eerste schetsen van een mobiele slachterij op papier gezet.”

Korte-ketenprincipe
Dit idee was echter niet te realiseren. Pas toen de broers zelf een draai in hun denken maakten, werd het plan met een slachterij als middelpunt geboren: het korte-ketenprincipe, waarbij vrachtwagentransport zoveel mogelijk wordt uitgebannen. “We kozen een kleine slachterij en gingen vervolgens terugrekenen: hoeveel kippen kunnen we slachten als we 8 uur per dag draaien (geen nachtwerk voor medewerkers), hoeveel dieren hebben we dan nodig, in hoeveel leeftijdsgroepen, hoeveel moederdieren etc. Zo ontstond het totale plaatje.”

Alle innovatie die Kuijpers Kip heeft gerealiseerd, kent een drieledig doel: het moet én beter voor de dieren én beter voor de efficiency van het bedrijf én beter voor het milieu zijn. Kuijpers noemt verschillende voorbeelden: “We waren de eersten die begonnen met het uitbroeden van kuikens in de stal. We legden eieren op de grond en keken wat er gebeurde. Dat werkte goed. Samen met Vencomatic hebben we dit verder ontwikkeld. Het scheelt een boel aan transport en dus stress voor de dieren. Dat komt de kwaliteit van het uiteindelijke product ten goede.”

Daarnaast gebruiken de ondernemers geen antibiotica en heeft het bedrijf ook geen gasaansluiting of houtkachel. “Onze luchtwasser doet dienst als warmtebron. De lucht uit de stallen verwarmt water tot een bepaalde temperatuur. Vervolgens warmt een waterpomp, die draait op elektriciteit van zonnepanelen, het verder op tot de benodigde temperatuur van 40 graden tijdens het uitbroeden van de eieren.”

Lekker eten
En de toekomst? De familie Kuijpers ziet zeker nog uitdagingen. Naast een verdere uitbreiding van vier naar acht afdelingen komend jaar en het realiseren van de slachterij in 2021, vinden zij het belangrijk dat consumenten eerlijke informatie krijgen over duurzame productie. “Wij moeten door slimme innovaties laten zien hoe het wel kan. Dat doen we bij Kuijpers Kip: wij maken lekker eten voor iedereen!”